Als je met de trein vanuit Breda naar Antwerpen rijdt, is Roosendaal het laatste Nederlandse station voor je België inrijdt. De stad is altijd een internationale logistieke hotspot geweest. Vanuit Roosendaal was je zo in Antwerpen en verder door via Brussel naar Parijs. Tegenwoordig rijdt de internationale trein naar Parijs via Breda. Toch is Roosendaal nog steeds logistiek gezien een belangrijk knooppunt. Veel nationale en internationale bedrijven hebben daar hun depot en het bedrijventerrein blijft groeien.
Voor het ontstaan van Roosendaal moeten we terug naar de 13e eeuw. Er was toen nog geen sprake van een stad of dorp maar van een verzameling buurtschappen. Pas in 1510 werd de stad een zelfstandige parochie en maakte het deel uit van het Land van Breda. Na de afsplitsing van Bergen op Zoom in 1290 vormde Roosendaal een Bredase enclave in het Bergse gebied. Tijdens de 80-jarige oorlog heeft Roosendaal het zwaar te verduren gehad. Vele gebouwen werden verwoest. Pas... lees meer over Roosendaal
Als je met de trein vanuit Breda naar Antwerpen rijdt, is Roosendaal het laatste Nederlandse station voor je België inrijdt. De stad is altijd een internationale logistieke hotspot geweest. Vanuit Roosendaal was je zo in Antwerpen en verder door via Brussel naar Parijs. Tegenwoordig rijdt de internationale trein naar Parijs via Breda. Toch is Roosendaal nog steeds logistiek gezien een belangrijk knooppunt. Veel nationale en internationale bedrijven hebben daar hun depot en het bedrijventerrein blijft groeien.
Voor het ontstaan van Roosendaal moeten we terug naar de 13e eeuw. Er was toen nog geen sprake van een stad of dorp maar van een verzameling buurtschappen. Pas in 1510 werd de stad een zelfstandige parochie en maakte het deel uit van het Land van Breda. Na de afsplitsing van Bergen op Zoom in 1290 vormde Roosendaal een Bredase enclave in het Bergse gebied. Tijdens de 80-jarige oorlog heeft Roosendaal het zwaar te verduren gehad. Vele gebouwen werden verwoest. Pas tijdens het Twaalfjarig Bestand kon de stad beginnen met de wederopbouw. Het duurde tot 1809 dat Roosendaal tot stad werd verheven door Napoleon. Dat was helaas van korte duur, want in 1815 werden deze weer ingetrokken bij de totstandkoming van het Koninkrijk der Nederlanden.
Bezienswaardigheden
Wie Roosendaal zegt, zal ongetwijfeld ook snel denken aan Rosada Fashion Outlet. Rosada is opgericht in 2006 en is het derde outletcentrum van Nederland. Het outletcentrum heeft een groot aantal winkels met in totaal meer dan 100 merken. Mensen komen van overal in het land en vanuit België naar Roosendaal om hier een dagje te shoppen.
In het centrum van Roosendaal staan meer dan 10 kerken en parochiekerken waarvan er eentje vandaag de dag dienst doet als cultureel centrum (De Sint-Janskerk op de oude Markt) en eentje als horecagelegenheid (de Hervormde Kerk aan de Bloemenmarkt). Verder is er een streekmuseum, Museum Tongerlohuys, is het Raadhuis van Roosendaal de moeite waard, kun je nog twee oude molens bezichtigen en de watertoren die dateert uit 1916. Wie van wandelen houdt, kan terecht in de Rucphense Bossen, ten oosten en zuidoosten van Roosendaal. Hier kun je je zowel te paard, per fiets of te voet vermaken. Dankzij een uitgebreid routenetwerk kun je heerlijk genieten van zo’n 1200 hectare natuur. Ook kent Roosendaal een aantal evenementen die de moeite waard zijn zoals het wielerevenement Draai van de Kaai en Dancetour. En Roosendaal kent een aantal prominente inwoners zoals GroenLinks-fractievoorzitter Jesse Klaver, Fabiënne Bergmans (winnares Voice Kids), NAC-voetballer Mounir El Allouchi en presentator Sahil Amar Aissa.
Logistieke hotspot van Brabant
Hoewel Roosendaal een aantal brouwerijen, een hoedenfabriek, leerlooierijen, messenmakerijen, molens en een olieslagerij had, stelde de stad op industrieel gebied weinig voor. Met de komst van een spoorwegverbinding met o.a. Breda en Antwerpen en de opening van Station Roosendaal, kreeg de stad een internationale transportfunctie. Dat was in 1854. Daarna kwamen er ook treinverbindingen met Rotterdam en Vlissingen en dus kreeg de industrie een boost. Een aantal grote bedrijven die nu nog in Roosendaal staan zijn bv Koninklijke Van Gilse Kandijfabriek (voorheen Gebr. Van Gilse Kandijfabriek), snoepfabriek Red Band wat nu onderdeel uitmaakt van Cloetta Holland, Lonka (snoepgoed). Daarnaast bezit Roosendaal een groot bedrijventerrein, een van de grootste van Noord-Brabant, van waaruit grote bedrijven hun distributie regelen zoals DHL en Primark. Door de strategische ligging langs de snelwegen A17 en A58 en tussen de havens van Rotterdam, Antwerpen, Terneuzen en Vlissingen hebben zich heel veel logistieke en transportbedrijven zich in Roosendaal gevestigd.
Cijfers en feiten
Roosendaal telt iets meer dan 77.000 inwoners waarvan iets meer vrouwen dan mannen (38.904 tov 38.138). De grootste groep is tussen de 45-54 jaar, de kleinste groep is tussen de 19-24 jaar oud. De stad telt 14 wijken, inclusief het industriegebied, en 48 buurten. Roosendaal is 107,2 km2 groot.
Politiek
De gemeenteraad van Roosendaal telt 35 leden en is vertegenwoordigd door VVD, Roosendaalse Lijst, VLP, CDA, GroenLinks, D66, ChristenUnie en Nieuwe Democraten. Het College van Burgemeester en Wethouders bestaat uit burgemeester Jacques Niederer en wethouders Toine Theunis, René van Ginderen, Klaar Koenraad, Cees Lok, Inge Raaijmakers en gemeentesecretaris en algemeen directeur Ruud Kleijnen.